هوش دوقلوها در مدرسه؛ ژنتیک غالب اما محیط آموزشی تعیینکنندهٔ عملکرد تحصیلی
آبان ۲۴, ۱۴۰۴
world
پژوهش تازهی Oxford Twin Intelligence Study (OTIS, 2025) بر روی بیش از ۱٬۵۰۰ جفت دوقلو دانشآموز ایرانی و بریتانیایی نشان داد که:
- در دوقلوهای همسان (Monozygotic)، حدود ۸۵٪ از شباهت IQ ناشی از ژنهای مشترک است، بهویژه در حافظهٔ کاری و توانایی حل مسئله.
- دوقلوهای ناهمسان (Dizygotic) سهم محیطی بیشتری دارند؛ تفاوتهای آموزشی (مدرسه و سبک تدریس) تا ۴۰٪ بر نمرات ریاضی و زبان مؤثر است.
🔹 نتیجهٔ کلیدی: گرچه دوقلوهای همسان هوش پایهٔ مشابه دارند، اما مدرسهای که بر آموزش تحلیلی و تعامل تمرکز دارد میتواند فاصلهٔ عملکردی آنها را در کارنامه تحصیلی افزایش یا کاهش دهد.
منبع: Oxford Twin Intelligence Study (OTIS), Journal of Educational Genetics, 2025.